Faalangst: uit je angst, terug in je kracht

Je bent je goed voorbereid, je kennis- en ervaringsniveau zijn ruim voldoende maar je bent bang dat je het gaat verknallen. Hoe vaak je ook positieve ervaringen opdoet, iedere keer weer komt die angst terug.

Angst an sich is helemaal niet erg. Het maakt ons alert, we hebben een grotere focus, en daardoor presteren we net iets beter. Best lekker eigenlijk. Maar als je zo veel spanning opbouwt, dat je jezelf niet meer kunt kalmeren, dan neemt de angst de overhand en is niet meer functioneel.

Symptomen van faalangst

  • Gevoelens van tekort schieten, waardeloosheid en angst
  • Heel hard gaan werken, voortdurend bezig zijn met je werk en altijd het gevoel hebben dat het niet goed is. Of juist helemaal afschakelen.
  • Mensen met faalangst hebben vaak een negatief zelfbeeld en schrijven mislukkingen aan zichzelf toe, terwijl ze een succes aan iets buiten zichzelf toeschrijven (geluk gehad, of een makkelijk proefwerk).
  • Perfectionistisch zijn en tot in de details alles onder controle willen hebben
  • Zichzelf geen tijd voor ontspanning gunnen
  • Lichamelijke klachten: hartkloppingen, zweten, hyperventilatie, maag- en darmklachten, hoofdpijn, slapeloosheid, trillen.

Behandeling van faalangst

Bij faalangst is het belangrijk om naar de onderliggende oorzaak te gaan. Iedere angst heeft een oorzaak. Daar moet je naar op zoek. Ik werk met een aantal technieken die je helpen om de oorzaak te vinden en daar mee heel gericht aan de slag te gaan.

 

Wil jij hulp bij het overwinnen van faalangst of heb je een vraag? Bel of mail mij voor een afspraak.

 

Je bent van harte welkom.
info@susanvroemen.nl
06-26270722
Of neem contact op via het contactformulier.

Aangesloten bij:

Ned. ver. van psychologen en agogen