Behandeling van stress en burn out

Je moet nog zoveel doen en hebt de hele tijd een onrustig gevoel, bent nerveus en schrikachtig. Ergens voel je wel dat de stress te overheersend in je leven is en dat je zo niet verder kan, maar je ziet ook niet hoe anders. Je voelt je verantwoordelijk naar je gezin, collega’s of klanten: stoppen is geen optie! En zo praten we onszelf weer in het stramien van doorgaan. Maar iedere keer dat we over onze grenzen gaan, heeft onderzoek aangetoond, doet dat wat met ons lichaam. We raken ontregeld en het herstel van de stress duurt steeds langer.

Als je niet meer op kunt laden …

Als je je continu gestresst voelt, niet meer op kunt laden, en piekert, is het nu tijd om even stil te staan en bij jezelf te rade te gaan. Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen:

  • Ga het onderzoek aan en breng in kaart wat de triggers zijn die stress en spanning geven en wat juist helpt om te ontspannen.
  • Schrijf op wat de pieker-onderwerpen zijn en ga na waarvoor je hulp in kunt schakelen.
  • Blijf goed voor jezelf zorgen met goede voeding en bewegen.
  • Bouw ruimte in om gedurende de dag je ademhaling tot rust te brengen (daar heb je speciale apps voor). Hiermee voorkom je dat je steeds verder opschakelt naar een hyper-werk en doe-niveau.
  • Probeer verschillende ontspanningsoefeningen en mindfulness en kijk wat voor je werkt. Dit hoeft niet altijd meer tijd te kosten. Soms kun je dit op de fiets of in de douche doen of zelfs in een gesprek.

Als je de neiging hebt om structureel over je eigen grenzen te gaan, moeilijk ‘nee’ kunt zeggen, en lastig ruimte kunt maken bij de ander voor je eigen behoeften en gevoelens, dan moet je er dieper in duiken. Neem contact op voor een afspraak. Als je een burn out hebt, ben je jezelf te lang voorbij gelopen en ben je eigenlijk te laat. Je zult dan bewust actie moeten ondernemen om te herstellen. Hieronder staan de symptomen en signalen van een burn out.

Burn out symptomen en signalen

  • Gevoel van uitputting, futloosheid
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen en grenzen stellen
  • Niet meer kunnen ontspannen
  • Continu gevoel van onrust
  • Malende gedachten en piekeren
  • Wakker worden ’s nachts en dan niet meer kunnen inslapen
  • Moe wakker worden
  • Als een berg tegen alles opzien
  • Fysieke klachten: migraine, hoofdpijn, oorsuizen, rug- en buikklachten
  • Mentale klachten: slecht kunnen onthouden, moeilijk kunnen concentreren, vaak het overzicht verliezen
  • Emotioneler, snel geprikkeld, snel verdrietig of angstig zijn
  • Depressieve gevoelens

Behandeling van stress en burn out

Het belangrijkste doel van de behandeling van stress en burn out therapie is dat je  weer langzaam energie gaat opbouwen zodat je kunt herstellen. We gaan kijken naar de onderliggende patronen. Waarom het moeilijk is om ‘nee’ te zeggen en hoe leer je beter grenzen stellen? Ben je te perfectionistisch of heb je een (te) groot verantwoordelijkheidsgevoel? Je leert wat jouw behoeften zijn en hoe je jezelf kunt je geven wat je nodig hebt. Het lichaam is altijd belangrijk, maar bij burn out helemaal. Je lichaam geeft namelijk signalen af die je helpen om het evenwicht te bewaren. Als je leert om deze signalen te verstaan en te vertrouwen, kun je steeds beter je eigen energiehuishouding bewaken.

Herkenbaar?

Bel of mail mij voor een afspraak voor stress en burn out therapie.